Retarder nedir, ne demektir, ne işe yarar, nasıl çalışır, Retarder fren sistemi arızaları ve faydaları, Retarder dizel motor ve egzoz freni hakkında bilgiler.
Retarder Fren Nedir?
Retarder sistemi, otobüs, kamyon, tır vb. büyük ve fren yapmakta daha çok zorlanan araçlarda, normal fren sistemine yardımcı ek olarak, şaftın uç kısmına yerleştirilen rotor ve stator denilen iki çark ile çalışan hidrodinamik basınç üreten bir sistemdir.
Aracın direksiyon kısmına eklenen retarder kolu ile veya fren pedalına eklenmiş bir sistemle çalıştırılır. Rotor aracın şaftına bağlıdır. Stator ise rotorun karşısında retarder gövdesine sabitlenmiştir. Şanzumandan gelen şaft hareketiyle rotor döner. Retarder devre girdiğinde rotor ve stator arasına yağ pompalanır rotorun dönüşüyle hareketlenen yağ statorun kanaçtıkçlarına çarpar ve yavaşlar. Buda rotoru, dolayısıyla da aracı yavaşlatır ve disklere veya balatalara fazla yük binmeden frenleme gerçekleşmiş olur.
Bir geciktirici arttırmak veya birincil bazı özellikleri değiştirmek için kullanılan bir cihazdır sürtünme merkezli sistemler frenleme genellikle ağır üzerine, taşıt. Geciktiriciler, bir yokuş aşağı inerken araçları yavaşlatmaya veya sabit bir hızda kalmaya hizmet eder ve yokuş aşağı iterek aracın "kaçmasını" önler. Genellikle araç durma noktasına getiremezler çünkü araç hızları azaldıkça etkinlikleri azalır. Genellikle sürtünme frenleme sistemi tarafından yapılan son frenlemeyle, araçları yavaşlatmak için ek bir "yardım" olarak kullanılırlar. Sürtünme freni, özellikle daha yüksek hızlarda daha az kullanılacağından, kullanım ömrü artar ve bu araçlarda frenler hava tahrikli olduğundan, hava basıncının korunmasına da yardımcı olur.
Sürtünme bazlı fren sistemleri, sürekli süreler boyunca yoğun şekilde kullanıldığında " fren solmasına " karşı hassastır ; bu, frenleme performansı, aracı durdurmak için gerekli olanın altına düşerse tehlikeli olabilir - örneğin bir kamyon veya otobüs uzun bir düşüşe iniyorsa. Bu sebeple, bu tür ağır taşıtlara sıklıkla sürtünme bazlı olmayan ek bir sistem takılmaktadır.
Geciktiriciler karayolu motorlu taşıtlarla sınırlı değildir , ancak demiryolu sistemlerinde de kullanılabilirler . İngiliz prototip Gelişmiş Yolcu Tren (APT), yüksek hızlı tren aynı durdurmak izin vermek için hidrolik geciktiriciler kullanılan mesafe saf sürtünme tabanlı sistem uygulanabilir değildi, standart alt hızlı trenler gibi.
Dizel motorlu araçlarda retarder
Dizel motorlu taşıtlarda gaz yok . Dizel motorlar düzenleyen güç seviyesi ve zamanlaması ile saf çıkış enjekte edilen yakıt içine yanma odalarına . Motor fren her emme zamanında kapalı bir gaz ile kısmi bir vakum oluşturarak üretilen benzin / benzinli motorlar çok "serbest çalışan" dizel motorlu araçlar dizel motorlar için geçerli değildir. Bununla birlikte , Cummins Engine Company'nin kurucusu olan Clessie L. Cummins , pistonun üst ölü merkeze ulaştığında silindir egzoz valflerinin açılmasını sağladı.Güç darbesinin sonunda değil, silindir içindeki birikmiş basınçlı hava , pistonu tekrar aşağıya sürmek için bir "yay" gibi hareket etmeden önce tahliye edilebilir. Bunu yaparak, motor bir hava kompresörü görevi görür, havayı sıkıştırmak için kullanılan şanzımandan gelen enerji ile aracı yavaşlatır. Şanzımandan çıkan güç miktarı, belirli motorlar için motorun nominal gücünün% 90'ına kadar çıkabilir. [ kaynak belirtilmeli ]
Turboşarjlı içten yanmalı bir motor için bir kompresyon salımlı motor fren sisteminde, motorun yüksek hızda döndüğü sırada motorun egzoz valflerinin motorun yüksek hızda döndüğü sırada motor sıkıştırma darbelerinin üst ölü merkezine yakın açılmasıyla ilgili aşırı stres, emme manifold basıncının Aksi halde bu yüksek hızda olur. Bu, turboşarjın geciktirilmesiyle gerçekleştirilir, böylece hızı, aksi halde yüksek motor hızında olur. Bu geciktirici türü, Jake freni veya sıkıştırma serbest bırakma freni olarak bilinir . Bu sistemin bir dezavantajı, özellikle egzoz susturucusu arızalı ise operasyonda çok gürültülü olması; bu nedenle kullanımı bazı bölgelerde yasaklanmıştır.
Egzoz freninde retarder
Egzoz frenleri kullanım sırasında motor freninden daha kolaydır . Temel olarak, aracın egzoz borusu bir vana ile sınırlandırılmıştır . Bu, egzoz sistemindeki basıncı yükseltir ve motoru, silindirlerinin egzoz darbesi üzerinde daha fazla çalışmaya zorlar , bu nedenle yine motor, egzoz borusundan tutulan havayı sıkıştırmak için gereken gücü geciktirici olarak hava kompresörü görevi görür araç. Egzoz gazı akışını kısıtlayan turboşarj geciktiriciler de aynı amaca ulaşmak için egzoz basıncını arttırmada yardımcı olabilir.
Bu sistemin bir dezavantajı, egzoz borusunun üretilen yüksek basıncı almak için tasarlanması gerektiğidir. Bu sistemde bulunan geciktirme beygir gücü diğer sistemlerden önemli ölçüde düşüktür. Bu belirgin bir artışa neden olabilir motor yağı dışarı taşınması üzerinde karter havalandırma sistemi .
Hidrolik geciktirici
Hidrolik geciktiriciler, geciktirmeyi sağlamak için sıvı dolu bir odadaki dinamik ve statik kanatlar arasındaki yapışkan sürtünme kuvvetlerini kullanır . Standart şanzıman yağı ( dişli yağı ), ayrı bir yağ kaynağı, su veya yağ ve manyetik geciktirici karışımını kullanabilen birkaç farklı tip vardır . [3] Manyetik geciktiriciler, aşağıda tartışılan elektrik geciktiriciye benzer.
Basit bir geciktirici , debriyaj ve yol tekerlekleri arasındaki bir şanzıman tahrik miline bağlı kanatları kullanır . Ayrıca, bir tahrik milindeki dişlilerden ayrı olarak da sürülebilirler . Kanatlar, otomatik bir şanzımandaki gibi, odanın duvarlarına (aynı zamanda kanatlanacak) küçük açıklıkları olan statik bir odaya yerleştirilir. Gecikme gerektiğinde, hazneye sıvı (yağ veya su) pompalanır ve indüklenen viskoz sürükleme aracı yavaşlatır. Çalışan akışkan ısınır ve genellikle bir soğutma sisteminden dolaştırılır. Gecikme derecesi, odanın doldurma seviyesini ayarlayarak değiştirilebilir.
Hidrolik geciktiriciler son derece sessizdir, çoğu zaman çalışan bir motorun sesi nedeniyle duyulmaz ve özellikle motor frenlerine kıyasla kullanımda sessizdir.
Elektrik geciktirici
Elektrik geciktiriciler , geciktirme kuvveti sağlamak için elektromanyetik indüksiyon kullanır. Bir elektrikli geciktirme ünitesi bir aks , şanzıman veya aktarma organına yerleştirilebilir ve aks , aktarma veya aktarma organına bağlı bir rotor ve araç şasisine sağlam bir şekilde tutturulmuş bir statordan oluşur . Rotor ve stator arasında temas yüzeyi yoktur ve çalışma sıvısı yoktur. Gecikme gerektiğinde, statordaki elektrik sargıları araç aküsünden güç alır ve rotorun hareket ettiği manyetik bir alan oluşturur. Bu girdap akımlarını indüklerstatorda karşıt bir manyetik alan üreten rotorda. Karşıt manyetik alanlar rotoru yavaşlatır ve böylece bağlı olduğu aks, şanzıman veya tahrik mili. Rotor, kendi hava soğutmasını sağlamak için dahili kanatları (havalandırmalı bir fren diski gibi) içerir , böylece aracın motor soğutma sistemine yük yüklenmez. Sistemin çalışması son derece sessiz.
Bir hibrid araç aktarma organı , enerjiyi geri dönüştürürken mekanik frenlere yardımcı olmak için elektriksel geriliği kullanır. Elektrikli çekiş motoru, aküyü şarj etmek için bir jeneratör görevi görür . Aküde depolanan güç, aracın hızlanmasına yardımcı olmak için kullanılabilir.
Rejeneratif frenleme ve girdap akımı frenlemesi, ayrı ayrı elektrikli frenleme türleridir. Rejeneratif frenleme, motorun mevcut rotor / stator çiftine ek olarak ekstra bir fiziksel donanım kullanmadığından geciktirici olarak sınıflandırılmayabilir. Rotor / statordaki dönme ataleti tarafından oluşturulan elektrik alanını, aracın momentumu (rotor) tarafından rotor içine verilen rotoru kullanarak frenlemeyi gerçekleştirir. Denetleyicideki ek devre, bir kısmı denetleyicinin devresi içerisinde ısı olarak dağılan stator sargılarından aküye akan bu akımı yönetmek için kullanılır.
Buna karşılık, girdap akımı geciktirici frenleri, hareket gücü için değil, frenleme ve ısının frenlenmesi için bir araca açıkça yapılmış ve eklenmiş, farklı ve amaca yönelik statik bir armatür ve rotor içerir; motordan farklı, amaca uygun bir sistemdir.
Son olarak, "dinamik" frenleme, denetleyicinin ya rejeneratif frenleme için kullanılabildiği ya da akımı dirençlere aktaracak devreyi değiştirerek kontrolör frenlemesinin karmaşık bir kullanımını tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Bu ikinci şekilde "reostatik" frenleme elde edilebilir. Bir girdap freni, bir kısmı ısı olarak dağılan manyetik direnç oluşturmak için girdap akımlarına dayanırken, reostatik frenleme, akım kaynaklı elektrik enerjisini doğrudan ısı olarak dağıtan kontrol devresi dirençlerine dayanır. Bazı dinamik frenleme araçları, reostatik frenlemeyi "tıkaç" frenlemesi olarak tanımlar. Özellikle, bu tür frenlemenin araç yönünü hızlı bir şekilde tersine çevirmek için kullanılan kontrol cihazlarıyla birleştirmesinden yararlanmak için forklift dinamik frenleme geliştirilmiştir.
Dinamik ve rejeneratif frenleme, elektrikli ya da dizel-elektrik demiryolu lokomotiflerinde kullanıldığında, genellikle yol tekerleklerini sürmek için kullanılan elektrik motorlarının , bunun yerine , bir iniş pistindeki tekerlekler tarafından sürülen jeneratörler olarak kullanıldığı anlamına gelir . Gelen rejeneratif frenleme oluşturulan elektrik akımı tipik olarak geri beslenir güç kaynağı (yani, havai , üçüncü ray ) ve diğer lokomotifler tarafından kullanılabilir ya da saklanabilirdaha sonra kullanmak için. Bu şekilde, bir lokomotif düz zeminde veya yokuş yukarı giderken akım alır, ancak frenleme yaparken, yokuş aşağı hareket etmekten (veya daha az sıklıkta ileri hareket momentumunu düz zeminde seyahat etmekten) elektrik enerjisine dönüştürürken kinetik enerjiyi dönüştürürken akım kaynağı olarak görev yapar. Bir dizel elektriğinde, uzaktan üretilmek ve bir güç kaynağından toplanmak yerine, güç kaynağı doğrudan yerleşik taşıyıcı (motor) tarafından üretilir ve motorlara iletilir; şu anda nadiren daha sonra kullanmak üzere elektrik depolamanın bir yolu yoktur.Bunun yerine, motorlar, jant rotasyonunu geciktiren jeneratörler olarak kullanılır ve üretilen güç, lokomotifin çatısına monte edilmiş, ısı enerjisine dönüştürüldüğü ( elektrikli bir ısıtma elemanı gibi ) dönüştürülen ve içine dağıtılan dirençlerden geçirilir . büyük hayranları ile atmosfer. Bu, yokuş aşağı giderken yaratılan enerjiyi tekrar kullanmama dezavantajı olsa da, fren solmasına ya da mekanik frenlere benzemeyen güçlü ve güvenli bir geciktirme sistemi yaratır.
0 Comments: